Forebyggelse mod krænkelser indgår i indsatsen på arbejdsmiljøområdet, hvor det indgår i den generelle arbejdsmiljøuddannelse. Derudover er der afholdes der to årlige workshops for alle arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og ledere. Her er der blandt andet fokus på seksuel chikane, uønsket seksuel opmærksomhed og sexisme.
Materiale fra workshops indgår i den generelle information på kommunens intranet for alle medarbejdere og ledere. Her er der også samlet viden og værktøjer til de enkelte arbejdspladser om forebyggelse og håndtering af krænkelser.
Informationen på vores intranet giver også viden om, hvordan man forebygger krænkelser og krænkende handlinger, og der er vejledning i, hvad man gør, hvis det alligevel sker.
Emnet bliver også behandlet i trivselsmålingen på alle vores kommunale arbejdspladser. Hvis trivselsmålingen afdækker et behov, er den lokale arbejdsplads forpligtet til at handle. Det sker med handleplaner som opfølgning på målingerne.
Der er stor opmærksomhed på emnet på de enkelte arbejdspladser, og der er derfor mange lokale indsatser af meget forskellig art, alt efter behovet på den konkrete arbejdsplads.
Monitorering og udvikling
Området overvåges med en systematisk tilgang og jævnlige målinger blandt samtlige ansatte. Hvert tredje år gennemføres en vurdering af det psykiske arbejdsmiljø i en trivselsmåling. Her er der blandt andet spørgsmål om vold, kønsdiskrimination og uønsket seksuel opmærksomhed, ligesom det er en del af den årlige status på personaleområdet. Spørgsmålene i disse målinger suppleres, når der er behov for at ændre fokus og skabe ny viden.
Når der gennemføres andre målinger, bliver der holdt øje med, om der i resultaterne her kan ses tegn på kønsbaseret vold og uønsket seksuel opmærksomhed.
Vi er i gang med at etablere et egentligt ledelsesinformationssystem med udvalgte parametre på ligestilling- og ligebehandlingsområdet. Det er planen, at disse områder i de kommende år udvikles yderligere i kommunens ledelsesinformationssystem og også på denne måde anskueliggør ligestillingsområdet.
Fremdrift og revision
Emnet indgår i de årlige arbejdsmiljødrøftelser i hele vores kommunale organisationen og i den årlige status på personaleområdet, der drøftes i samarbejdsorganer og Økonomiudvalget.
Arbejdet med forebyggelse og håndtering af krænkelser vedrørende ligestilling og ligebehandling i det hele taget indgår som en del af medarbejderes opgaver i mange sammenhænge. Her kan nævnes forberedelse af og opfølgning på de store målinger blandt alle ansatte og det generelle arbejde med arbejdsmiljø centralt i vores kommunale organisationen. På de enkelte arbejdspladser indgår det i arbejdsmiljøarbejdet og i tilrettelæggelsen af, hvordan man udfører det konkrete arbejde på arbejdspladsen.
Arbejdet med ligestilling er således en integreret del af både arbejdet med kerneopgaven og arbejdsmiljøindsatsen.