Klage over sundhedsfaglig behandling

Klag over sundhedsfaglig behandling

Hvad kan jeg klage over?

Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du er utilfreds med sundhedsfaglig behandling, du har fået i sundhedsvæsenet. 

Sundhedsfaglig behandling er fx:

  • undersøgelse, diagnose og behandling
  • information om og samtykke til behandling
  • journalføring
  • sundhedspersoners tavshedspligt
  • lægeerklæringer
  • psykiatrisk behandling, som du har samtykket til.

Du skal sende din klage digitalt.

Brud på patientrettigheder

Du skal bruge klageskemaet til patientrettighedsklager, hvis din klage handler om en afgørelse om patientrettigheder. Det kan være en afgørelse fra fx kommunen eller regionen/sygehuset og handle om fx befordringsgodtgørelse, frit sygehusvalg eller aktindsigt i patientjournalen.

Du kan du læse mere her:

Får jeg mulighed for at tale med nogen om min klage?

Styrelsen for Patientklager behandler din klage på skrift. Det vil sige, at du ikke har mulighed for at deltage på møder, hvor din sag bliver drøftet og afgørelsen truffet.

Du kan få en dialog om dit forløb

Du kan vælge at få en dialog med en repræsentant for behandlingsstedet før styrelsens sagsbehandling. Loven giver dig ret til dialog, hvis din klage handler om behandling m.m., som regionen har betalt for, fx en konsultation hos din egen læge eller sygehusbehandling. Du kan læse mere om din mulighed for dialog på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.

Tag en bisidder med til dialogen

Det er altid en god idé at have en bisidder med. Det kan fx være en ven eller et familiemedlem. Du kan også vælge at få en uddannet bisidder med fra Danske Patienter. Du kan læse om bisidderordningen på Danske Patienters hjemmeside.

Vil du klage over behandlingsstedet eller konkrete sundhedspersoner?

Du har 2 muligheder, når du vil klage over sundhedsfaglig behandling. Du skal beslutte:

  1. om du vil klage over behandlingsstedet (fx sygehus, klinik)
  2. om du vil klage over konkrete sundhedspersoner

Dit valg har betydning for, om din sag skal afgøres af Styrelsen for Patientklager eller af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.

Styrelsen for Patientklager

Styrelsen for Patientklager skal afgøre din sag, hvis du vælger at klage over behandlingsstedet. Klagen kan føre til kritik af behandlingsstedet, selvom fejl ikke er begået af en sundhedsperson, men fx en lægesekretær eller en portør.

Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn

Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn skal derimod afgøre din sag og vurdere, om en eller flere sundhedspersoner skal have kritik, hvis du vælger at klage over en eller flere sundhedspersoner, Du behøver ikke kende navnene på de sundhedspersoner, du klager over. Disciplinærnævnet kan kun tage stilling til autoriserede sundhedspersoner og visse særlige persongrupper.

Læs mere

Du kan læse mere om dine valgmuligheder i styrelsens vejledning ”Hvem skal afgøre din sag? – når du vil klage over sundhedsfaglig behandling”.

Du kan læse mere om sagsbehandlingen på styrelsens hjemmeside:

Sådan klager du over sundhedsfaglig behandling

Du skal sende din klage digitalt til Styrelsen for Patientklager, når du klager over sundhedsfaglig behandling, fx:

  • undersøgelse, diagnose og behandling
  • information om og samtykke til behandling
  • journalføring
  • sundhedspersoners tavshedspligt
  • lægeerklæringer
  • psykiatrisk behandling, du har samtykket til 

 Klik på "Start" i øverste højre hjørne på denne side for at starte din klage

Du skal have en fuldmagt, hvis du klager på vegne af en anden myndig person. Du skal have fuldmagten klar, når du udfylder klageskemaet, da fuldmagten skal tilføjes klageskemaet. Du kan bruge fuldmagtblanketten fra styrelsen, hvis du ikke har en fuldmagt.

Du kan læse mere om en klagesag i Styrelsen for Patientklager på styrelsens hjemmeside. Her finder du også en fuldmagtsblanket.

Fritagelse fra det digitale klageskema

Du kan i særlige tilfælde være fritaget fra at skulle bruge det digitale klageskema, fx hvis du pga. sygdom ikke kan bruge en computer, har sproglige vanskeligheder eller er indsat i fængsel eller tvangsindlagt.

Du er også fritaget fra det digitale klageskema, hvis du er fritaget fra digital post. Hvis du sender din klage til styrelsen uden at bruge det digitale klageskema, skal du i klagen forklare hvorfor.

Hvad er fristen for at klage?

Du kan kun klage over forhold, der ligger maksimalt 5 år tilbage fra den dag, du indsender klagen digitalt til Styrelsen for Patientklager.

Klagefristen er dog kun 2 år, hvis du har haft kendskab til – eller burde have haft kendskab til – at der var sket en fejlbehandling.

Hvad skal jeg sende med som dokumentation?

Du behøver kun at udfylde klageskemaet. Styrelsen for Patientklager har normalt ikke brug for mere dokumentation fra dig. Du får mulighed for at tilføje dokumenter i klageskemaet.

Når styrelsen opstarter din klagesag, indhenter styrelsen selv de dele af patientjournalen, som er nødvendig for at behandle din klage. Som hovedregel indhenter styrelsen kun journal for netop den behandling m.m., du klager over.

Kan jeg klage over flere forhold?

Du kan både klage over flere behandlingssteder eller sundhedspersoner i samme klageskema ved at tilføje flere behandlingssteder.

Du skal udfylde 2 forskellige skemaer, hvis du både vil klage over sundhedsfaglig behandling og brud på en patientrettighed, Det er fx hvis du klager over en behandling og samtidig klager over, at du fik afslag på aktindsigt i din patientjournal.

Du får mulighed for at vælge det andet skema, når du har udfyldt og indsendt det første klageskema. Det er uden betydning, hvilket skema du starter med at udfylde.

Hvad kan min klage resultere i?

Styrelsen for Patientklager og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn vurderer om det forhold, du klager over, lever op til, hvad man må forvente af en almindelig god behandling i sundhedsvæsenet.

En afgørelse fra Styrelsen for Patientklager kan resultere i:
  • ikke-kritik af behandlingsstedet
  • kritik af behandlingsstedet.

Du kan læse mere om sagsbehandlingen på styrelsens hjemmeside.

En afgørelse fra Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn kan resultere i:
  • ikke-kritik af sundhedspersonen
  • kritik af sundhedspersonen
  • alvorlig kritik (indskærpelse) af sundhedspersonen og mulig politianmeldelse
  • offentliggørelse af afgørelsen på styrelsens hjemmeside og sundhed.dk, hvis sundhedspersonen får alvorlig kritik, får kritik for et kosmetisk indgreb eller har fået kritik 3 gange inden for 5 år.

Du kan læse mere om sagsbehandlingen på styrelsens hjemmeside.

Hvad er forskellen på en klagesag og en erstatningssag?

Klagesag

Du kan klage over den sundhedsfaglige behandling, du har fået. Du kan klage over en konkret sundhedsperson eller over behandlingsstedet. En klagesag kan resultere i kritik til behandlingsstedet eller en sundhedsperson, men du får ikke automatisk erstatning, hvis du får medhold i din klage.

Klager over sundhedsfaglig behandling skal sendes til Styrelsen for Patientklager.

Erstatningssag

Du kan søge erstatning. hvis du mener, at du har fået en skade som følge af en behandling i sundhedsvæsenet eller som følge af bivirkninger til medicin. Du skal anmelde krav om erstatning til Patienterstatningen.

Du har også mulighed for at klage over en erstatningsafgørelse fra Patienterstatningen. Du skal sende sådan en klage til Ankenævnet for Patienterstatning. Styrelsen for Patientklager er sekretariat for ankenævnet.

Både erstatningssag og klagesag

Du kan vælge at indsende en klagesag og en erstatningssag på samme tid. Det er forskellige myndigheder, der behandler sagerne. Sagerne bliver derfor behandlet helt uafhængigt af hinanden.

Det gælder også i tilfælde, hvor du har anket din erstatningssag til Ankenævnet for Patienterstatningen. Oplysningerne i en klagesag bliver ikke givet videre i erstatningsankesagen (eller omvendt), selvom begge sager bliver sekretariatsbehandlet i Styrelsen for Patientklager.

Læs mere om, hvordan du anmelder et erstatningskrav eller anker en afgørelse.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål?

Tekniske spørgsmål til selvbetjening

Ring til borger.dk’s kontaktcenter på telefonnummer 70101881, hvis du har tekniske spørgsmål til:

  • hvordan du bruger selvbetjening og udfylder klageskemaet.
  • hvor du finder information på borger.dk.
Faglige spørgsmål

Du kan kontakte Styrelsen for Patientklager på tlf. 72 33 05 00 eller sende Digital Post til styrelsen, hvis du har spørgsmål til om at klage og ikke kan finde svar her på borger.dk.

Styrelsens telefoner er åbne: hverdage kl. 10-14.

  • mandag, onsdag og fredag kl. 10-14
  • tirsdag kl. 08-14
  • torsdag kl. 12-18

Patientvejlederen i din region kan også hjælpe dig, fx med at skrive din klage.

Læs om patientvejledere og find kontaktoplysninger:

Lovgivning

Du kan læse mere om reglerne for patientrettigheder i sundhedsloven og i klage-og erstatningsloven: