Sådan kan du være med

Alle Hvidovres seniorer og andre interesserede er velkomne til at bidrage til projektet Seniorvenlig By.

Vær med i spørgeskema-undersøgelsen

Vi vil meget gerne høre, hvordan du oplever og bruger byen. Dit input er vigtigt for, at vi kan skabe  seniorvenlige byrum.
Hvis du vil være med, kan du udfylde spørgeskemaet, som du finder på hjemmesiden Deltag Hvidovre -  deltag.hvidovre.dk.

Du skal oprette dig som bruger på Deltag Hvidovre, for at kunne udfylde spørgeskemaet. Det gør du nemt ved at bruge din mail-adresse.

Du kan også hente og aflevere spørgeskemaet i en papir-version disse steder:
Hovedbiblioteket
Avedøre Bibliotek og Kulturhus
Hvidovre Sundhedscenter (receptionen), Hvidovrevej 272
Paletten (informationen), Hvidovregade 49
Hvidovre Motionscenter (skranken), Sollentuna Alle 1

Spørgeskemaet er primært tænkt til seniorer på 60+, men du må også gerne udfylde spørgeskemaet, selvom du ikke er senior.

Du kan svare på spørgeskemaet frem til den 1. august 2024.

Gå til byudvikling

Bor du i Hvidovre og er 60+, har du også mulighed for at bidrage til at gøre Hvidovre mere seniorvenlig ved at deltage aktivt i kursusforløbet ”Gå til byudvikling”. Det finder sted i efteråret 2024.

Her vil du blive undervist i byudvikling af faglige medarbejdere fra Hvidovre Kommune og rådgivningsfirmaet Grandville og lære om forskellige metoder og værktøjer til at undersøge byens rum. Du vil desuden få praktisk erfaring med at observere og lave bylivstællinger, foretage interview og være aktiv i forhold til at samle data ind om Hvidovre.
Forløbet afsluttes med en udstilling på Seniormessen i november 2024. Her formidles resultaterne, der også vil blive brugt senere i projektet ”Seniorvenlig By”, i fremtidige byudviklingsprojekter i Hvidovre Kommune og i forhold til konkret fysisk seniorvenlig indretning i kommunen.

”Gå til byudvikling”-kurset foregår kl. 13.30-17.30 på disse dage:

• Mandag den 9. september i Paletten, Hvidovregade 49
  • Tirsdag den 24. september i Kulturhus Risbjerggaard, Hvidovrevej 241
  • Onsdag den 9. oktober i Kulturhus Risbjerggaard, Hvidovrevej 241
  • Onsdag den 6. november i Paletten, Hvidovregade 49
  • Fredag den 15. november: Udstilling ifm. seniormessen i Kometen (OBS: fra kl. 12.00-18.00)

Der vil desuden være to åbne arrangementer for alle borgere:

• Onsdag 14. august: Åbningsarrangement for ”Seniorvenlig By” i Paletten
  • Tirsdag 17. september: Åben byvandring

Du tilmelder dig ”Gå til byudvikling” ved at udfylde klikke på dette link:

Tilmelding til "Gå til byudvikling"

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte:
Projektleder Anette Jacobsen Sembler, Hvidovre Kommune, 2543 8141 eller bzq@hvidovre.dk
Byudvikler Ida Ingemann, Grandville, 2679 8270 eller ida@grandville.dk

Tema-forløb for skoleklasser

To udskolingsklasser fra Hvidovres skoler får i efteråret 2024 mulighed for at deltage i et klasseprojekt om byudvikling. Projektet kan integreres i undervisningen som et projektforløb.

I løbet af projektet vil eleverne komme til at arbejde med:
• Hvad er en by, og hvad er byudvikling/byplanlægning?
• Byrum og byer for mennesker
• Dataindsamling (tælling, observation og interviews), databearbejdning og formidling
• Evt. idé-udvikling og idé-formidling (hvis det er mere end tre dage)

Klasse-projektet om byudvikling er oplagt som et tværgående forløb mellem fag som fx samfundsfag, matematik, geografi, billedkunst og håndværk/design (valgfag i udskoling).

Skolerne er inviteret til forløbet via Center for Skole og Uddannelse.