Information til affaldsansvarlige og viceværter

De vigtigste informationer til dig som er affaldsansvarlig, vicevært, ejendomsfunktionær i en etageejendom samt kommunale institutioner i Hvidovre Kommune.

Som affaldsansvarlig i en etageejendom varetager du en række opgaver. 

Nedenfor finder du genveje til at få løst din opgave hurtigt.

Viceværter, affaldsansvarlige og kommunale institutioner kan bestille grønne madposer her. Når adressen er tastet ind, skal du vælge 'Madaffaldsposer' og her angive hvor mange kasser der skal bestilles. 

Bestil grønne madaffaldsposer (nyt vindue)

Send din bestilling til affald@hvidovre.dk. Husk at angiv hvad der skal hentes og hvor meget. Fx angiv at der skal hentes 2 stk. springmadrasser. Dette er så chaufføren ved hvad de skal kigge efter. 

Man kan blive oprettet i vores system Renoweb. Skriv en mail til  affald@hvidovre.dk hvis det ønskes. Vi har stadig et ønske til at man husker at notere hvor meget der skal hentes.

Hvis du har brug for ekstra afhentning af restaffald eller mad- og restaffald, kan du bestille afhentning af sække og tømning af beholdere.

Sækkene skal være stærke nok til, at de kan bæres med indhold; Læg eventuelt to sække ind i hinanden. Luk sækkene med strips e.l. og stil dem ved siden af stativ/beholder.

Bestil ekstra tømning (nyt vindue)

Hvis du ikke har fået tømt din affaldsbeholder skal du melde det til os. Meld det gerne ind allerede dagen efter, dit affald skulle være hentet. Jo hurtigere vi og renovatøren får besked, jo hurtigere kan vi sørge for, at det bliver hentet. Vælg den ordning, det drejer sig om og anmeld problemet.

Anmeld en afvigelse (nyt vindue)

Hvis en affaldsbeholder er defekt, kontakt Affald og Genbrug på affald@hvidovre.dk eller brug selvbetjeningen. Hvis skaden er forvoldt af skraldemanden, erstatter kommunen beholderen. Hvis Hvidovre Kommune vurderer, at beholderen af beskadiget af anden årsag end almindelig slitage og brug (fx brand, hærværk eller misbrug) skal grundejeren erstatte beholderen. 

Anmeld en afvigelse (nyt vindue)

Hvis du har for meget eller for lidt kapacitet til affaldet, kan du skrive til Affald og Genbrug på affald@hvidovre.dk, og så vil vi kontakte dig så vi sammen kan finde en løsning. 

Bestil afhentning af metal

I kan få hentet metal tirsdag hver uge på bestilling, som foretages minimum tre hverdage inden.

Bestillingen af metalafhentning foretages enten via Renoweb eller ved at kontakte Affald og Genbrug på affald@hvidovre.dk. Det er ejendommens ejendomsfunktionær eller affaldsansvarlige, der skal bestille afhentningen.

Metal der medtages i en bestillerordning

Under storskraldsordningen er det metal under 11 kg., og som kan håndlæsses af én mand.

For genbrugsordningen, gælder metalordningen kun for beholdere på hjul. Bestillerordningen gælder således ikke for kuber og nedgravede beholdere.

Bestil afhentning af tekstilaffald
I kan få hentet tekstilaffald den 1. onsdag i måneden på bestilling, som foretages minimum tre hverdage før.

Bestillingen af tekstilafhentning foretages enten via Renoweb eller ved at kontakte Affald og Genbrug på affald@hvidovre.dk. Det er ejendommens ejendomsfunktionær eller affaldsansvarlige, der skal bestille afhentningen.

Ved bestilling af tekstilafhentning, skal der være minimum 3 sække og maks. 20 sække til afhentning.

Ændring af porcelæn-ordningen

Pr. 1. september 2024 ændrer Hvidovre Kommune på porcelæn-ordningen, så boligselskaber fremover skal bestille afhentning af porcelæn.

For nogle etageboliger har der tidligere været en fast afhentning af porcelæn, andre har tidligere skulle bestille.

Når vi laver porcelæn ordningen om til en ren bestillerordning, er det fordi vi ofte oplever at køre ud til tomme beholdere, så formålet med ændringen er at undgå overflødig kørsel. I skal derfor fremadrettet bestille afhentning af porcelæn, enten via renoweb eller ved at kontakte Affald og Genbrug.

Har man som etagebolig en 660 L beholder til porcelæn, vil denne blive udskiftet til en 240 L beholder. Stort porcelæn såsom toiletter og håndvaske, skal derfor ikke længere i en affaldsbeholder men stilles frem, så det kan blive hentet med en kranbil. Grunden til, at vi fjerner 660 L beholdere, er at de bliver for tunge og derved går i stykker for ofte, når de fyldes med tungt porcelæn. Derudover er det nemmere for en kranbil at hente tungt porcelæn end en almindelig skraldebil med vip.

I kan få hentet porcelæn tirsdag hver uge på bestilling, som foretages minimum tre hverdage inden.

Det er ejendommens ejendomsfunktionær eller affaldsansvarlige, der skal bestille afhentningen enten via Renoweb eller ved at kontakte Affald og Genbrug.

Flytter der nye beboere ind og de skal have en ny køkkenspand, kan der bestilles en startpakke hos Affald og Genbrug. Skriv en mail til os med hvor mange startpakker der skal leveres.

Startpakken til beboeren indeholder: 

  • Grøn køkkenspand til sortering af madaffald
  • Grønne poser til madaffald
  • Sorteringsvejledning på dansk

Skilte og kommunikationsmaterialer

Print-selv skilte til at sætte op i affaldsrum eller ved affaldsbeholderne. Skiltene kan printes på både dansk og engelsk.

Se og print affaldsskilte (nyt vindue)

Vi har lavet en sorteringsplakat for tekstilaffald. Plakaten kan med fordel hænges op rundt omkring i ejendommene.

Sorteringsplakat for tekstilaffald (pdf)

Sorteringsplakaten (dansk version) kan selv printes eller alternativt kan man hente en plakat i Affald og Genbrug:

Sorteringsguide/plakat (pdf)

Visuel sorteringsoversigt på engelsk:

English guide: How to sort your waste (pdf)

Ejendomme og institutioner kan bestille sorteringsvejledninger. De kan bestilles ved at skrive til Affald og Genbrug.

Sorteringsvejledning som hæfte (pdf)

Retningslinjer og vejledninger

Der er flere muligheder, når der skal vælges affaldsløsning til den udendørs sortering af det daglige affald. 

I Hvidovre Kommune kan ejeren af en ejendom vælge at opsamle affald på flere måder.

Retningslinjer for krantømning af husholdningsaffald (nyt vindue)

Affald og genbrug

Vej og Park - Affald og genbrug
Høvedstensvej 19-21
2650 Hvidovre

Telefon: 3639 3639

Send sikker mail til Affald og Genbrug

Almindelig mail: affald@hvidovre.dk

Telefonisk henvendelse

Mandag kl. 09.00 - 13.30
Tirsdag kl. 09.00 - 13.30
Onsdag kl. 09.00 - 13.30
Torsdag kl. 11.00 - 15.00
Fredag kl. 09.00 - 11.30

Personlig henvendelse

Kun efter aftale.

Send sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Har du brug for hjælp til at sende en sikker mail via MitID, er du velkommen til at kontakte Borgerservice. Vi hjælper gerne. Se kontaktoplysninger og generelle åbningstider nederst på siden.