Hvidovres unge viste store interesse for at møde de lokale virksomheder

’Mød en virksomhed’ satte besøgsrekord, og både unge og virksomheder fik meget ud af messen, som blev afviklet for femte gang.
18. november 2019

Nysgerrigheden var stor, da et bredt udsnit af Hvidovres unge onsdag besøgte virksomhedsmessen ’Mød en virksomhed’ i Kometen. Omkring 750 personer lagde vejen forbi messen, som havde deltagelse af 25 lokale virksomheder.

Allerede inden klokken 16, hvor messen slog dørene op, var der lang kø for at komme ind i Kometen. I de to efterfølgende timer var messen spækket med nysgerrige unge, og det summede omkring de 25 virksomhedsstande. Virksomhederne havde taget imod invitationen til at møde Hvidovres unge, og deltog med både lærlinge, medarbejdere og direktører samt smagsprøver på, hvad en arbejdsdag består af i deres virksomheder.

En af de nysgerrige unge, som gæstede messen var Jakob Krüger Bjerg, der går i 8. klasse på Engstrandsskolen. Han var på messen sammen med sin mor, og han tog sig god tid til at tale med virksomhederne.

”Det er rigtig spændende at møde virksomhederne. Det her med uddannelse og job fylder ikke så meget for mig endnu, men det er godt at begynde at tænke over det, og det er sjovt at være her i dag og høre om de forskellige jobs,” lød det fra Jakob Krüger Bjerg, der har en plan om at tage til USA for at være udvekslingsstudent, når han bliver lidt ældre.

Virksomhederne var glade for den store interesse fra Hvidovres unge.
Dachser er en stor international transportvirksomhed og var med på messen for første gang. General Manager for Dachser Denmarks filial i Hvidovre, Peter Hut, var sammen med to speditionselever med på messen for at fortælle de unge om, hvordan man bliver speditør.

”Vi har mødt mange unge, som ikke vidste, hvad en speditør laver, og det har vi så fået fortalt dem. ’Mød en virksomhed’ er en rigtig god mulighed, hvor vi kan få vist de unge mennesker, hvad man kan arbejde med i en koncern som vores. Det er også godt for os at møde Hvidovres unge, da vi ofte rekrutterer lokale til vores jobs,” siger Peter Hut.

Hos Chr. Hansen A/S kunne de unge høre mere om mange forskellige typer af jobs.
”Vi er en stor virksomhed, som har rigtig mange faggrupper samt nationaliteter ansat, ligesom vi har medarbejdere med forskellige baggrunde, der har videreuddannet sig. Så vi har både håndværkere, bagere, laboranter, advokater, journalister og mange andre. Mange af de unge blev derfor lidt overraskede over, at man kan arbejde med så mange forskellige ting i en virksomhed, men de har virkelig været nysgerrige og stillet gode spørgsmål til os. Det er vigtigt for os at komme ud til ’Mød en virksomhed’ og andre lignende arrangementer for det er her, vi kan lære fremtidens medarbejdere at kende og gøre opmærksom på os selv,” siger René Birch, der er afdelingsleder hos Chr. Hansen A/S, der har en stor fabrik på Avedøre Holme.

Hvidovres kommunaldirektør Nich Bendtsen er godt tilfreds over det store fremmøde til ’Mød en virksomhed’ og glæder sig samtidig over virksomhedernes store engagement i messen.

"Det er rigtigt godt at opleve, at Hvidovres unge tager deres fremtid alvorligt. Da jeg gik rundt på messen, kunne jeg mærke elevernes store engagement – de havde masser af gode spørgsmål til virksomhederne. Det er også rigtigt positivt at opleve, at virksomhederne lægger så meget energi i ’Mød en virksomhed’. De er virkelig velforberedte og giver sig god tid til at forklare, hvad jobbet går ud på til de unge og deres forældre. Vi har på årets messe haft et særligt fokus på at få de unge til at prøve kræfter med erhvervspraktik og mange af virksomhederne er klar til at tage imod praktikanter,” siger Nich Bendtsen.

Det er til marts, at folkeskoleeleverne i 9. klasse og 10. klasse i Hvidovres skoler skal beslutte hvilken uddannelse, de skal tage efter folkeskolen.

’Mød en virksomhed’ vender tilbage til november 2020