Unge og deres forældre skal se på fremtidens jobs

26 lokale virksomheder er klar til at møde Hvidovres unge og deres forældre, når der onsdag 13. november er ’Mød en virksomhed’ i Kometen. Det er femte gang, at messen finder sted, og sidste år slog besøgstallet rekord. Flere virksomheder har i år valgt at være med for første gang, og et besøg på messen kan samtidig give de unge mulighed for at komme i erhvervspraktik i løbet af skoleåret.
29. oktober 2019

Der er mange spændende uddannelses- og jobmuligheder i Danmark. Og heldigvis for det. Men som elev i folkeskolens ældste klasser kan det være svært at vælge, hvilken vej man skal gå. Er det gymnasiet, der trækker, eller bør man måske overveje en erhvervsuddannelse?

For at hjælpe de unge med at vælge, inviterer Hvidovre Kommune folkeskoleelever samt deres forældre til ’Mød en virksomhed’ i Kometen onsdag 13. november fra klokken 16 til 18.

Her kan man møde lærlinge og medarbejdere fra mange spændende virksomheder og arbejdspladser. Man kan fx blive klogere på, hvad en anlægsgartner laver, og hvor lang tid det tager at blive kranfører. Drømmer man om et job på et hospital, stiller Hvidovre Hospital op med flere forskellige jobtyper. Københavns Vestegns Politi deltager også og fortæller mere om, hvordan uddannelsen og jobbet som politibetjent er.
Det er femte gang, at ’Mød en virksomhed’ finder sted, og sidste år slog besøgstallet rekord, da mere end 750 besøgte messen. Hvidovres borgmester Helle Adelborg håber, at mindst lige så mange vælger at lægge vejen forbi ’Mød en virksomhed’ i år.

”Det er en stor beslutning, når de unge skal vælge, hvilken uddannelse de skal videre på, når de er færdige med folkeskolen. Hvis man besøger ’Mød en virksomhed’ kan man blive inspireret og få kendskab til nogle job og uddannelser, man måske ikke lige kendte til. Jeg er rigtig glad for, at så mange virksomheder stiller op for at møde de unge og deres forældre, og jeg ser frem til en spændende eftermiddag,” siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg.

I år har flere nye virksomheder meldt sig på banen for at deltage i messen. Transportvirksomheden Dachser er en af de virksomheder, som er med for første gang. Dachsers General Manager, Peter Hut, ser frem til at møde Hvidovres unge sammen med en af sine speditørelever.

”Vi håber på at møde mange nye elevkandidater til ’Mød en virksomhed’. Vi er super glade for Hvidovre Kommunes initiativ. Vi lægger meget energi i vores elever og lærlinge - de er vores fremtid. Vi tilbyder dem et uddannelsesforløb, hvor de veksler mellem skoleophold og arbejde hos Dachser i Hvidovre. Det er en god måde at kombinere teoretisk viden og praktisk erfaring, ” siger Peter Hut.

På ’Mød en virksomhed’ er der også gode chancer for at få lavet aftaler om erhvervspraktikophold af få dages varighed. De virksomheder, der er klar til at tage erhvervspraktikanter, skilter med det i deres stand på messen. Den mulighed håber borgmester Helle Adelborg, at folkeskoleeleverne vil gribe.

”Jeg vil gerne opfordre de unge til at tage i erhvervspraktik, fordi det giver et rigtig godt indblik i et fag og en fornemmelse af hverdagen på en arbejdsplads,” siger Helle Adelborg.

Mød en virksomhed henvender sig primært til elever i Hvidovres 8.-10. klasser og deres forældre, men også eleverne i 6.-7. klasserne er inviteret med. Det kræver ingen tilmelding - man kan blot møde op i Kometen (tidl. Medborgersalen) på Hvidovrevej 280 onsdag 13. november mellem klokken 16 og 18.