Rekordmange af Hvidovres unge ville møde lokale virksomheder

’Mød en virksomhed’ satte besøgsrekord, og både unge og virksomheder fik meget ud af messen, som blev afviklet for fjerde gang.
19. november 2018
Hvidovres unge tager deres fremtid alvorligt. Det er det klare indtryk, som de 25 virksomheder, som onsdag stillede op til 'Mød en virksomhed', står tilbage med, efter at have tilbragt et par timer i selskab med over 700 af Hvidovres unge og deres forældre. Besøgstallet var det suverænt højeste i løbet af de fire år ’Mød en virksomhed’ har eksisteret, og eftermiddagen igennem var Kometen fyldt med især unge, men også mange forældre.
Allerede inden klokken 16, hvor borgmester Helle Adelborg og erhvervsminister Rasmus Jarlov åbnede messen, var der lang kø for at komme ind i Kometen. I de to efterfølgende timer var messen spækket med nysgerrige unge, og det summede omkring de 25 virksomhedsstande. Virksomhederne havde igen taget invitationen til at møde Hvidovres unge, og deltog med både lærlinge, medarbejdere og direktører samt smagsprøver på, hvad en arbejdsdag består af i deres virksomheder.

Et par af de Hvidovre-borgerne, som tilbragte tid på messen imellem så forskellige virksomheder som fx Aarsleff, Grøn Entreprise, Hotel Scandic og Hvidovre Hospital, var Thomas Rogge og hans søn David.
"Det er et virkelig godt arrangement. Jeg troede ikke, der ville komme så mange, og jeg troede egentligt, at vores besøg kunne være hurtigt overstået, men der er rigtig mange spændende virksomheder, som vi har talt med, så vi kommer hjem lidt senere, end vi havde planlagt. Men det gør ikke noget, for det er spændende, og det er en god mulighed for, at vi begynder at tale om, hvad man kan efter folkeskolen,” siger Thomas Rogge, hvis søn David går i 6. klasse på Risbjergskolen og derfor har et par år endnu, før han skal beslutte sig.
Virksomhederne var stærkt begejstrede for den store interesse fra Hvidovres unge.
"Det er fantastisk. Vi har været med fra starten, og første år var der virkelig ikke mange unge, derfor er det dejligt at se så mange i dag. Man kunne dårligt komme ind i salen i starten, fordi der var så mange. Det betyder meget for os at være med – vi skal gøre opmærksom på os selv overfor de unge, fordi vi er i en branche, hvor der mangler mange folk. Vi virksomheder har også et fælles ansvar for at tilbyde lærepladser," siger Flemming Tvernø, der er direktør i El-Strøm, som er en af Hvidovres store elektrikervirksomheder. El-Strøm har været fast inventar på ’Mød en virksomhed’ siden starten.

Uno Apold, ejer af anlægsgartnerfirmaet Grøn Entreprise, er i lighed med Flemming Tvernø rigtig glad for ’Mød en virksomhed’. Han har også været med fra starten af og er imponeret over, at messen i år tiltrak så mange gæster.
"Det er en fantastisk platform. Det er i virkeligheden meget simpelt at lave sådan en messe, hvor vi virksomheder kommer og kan vise os frem, og det er ekstrem effektfuld. De unge får noget at se, som de ellers ikke ville se,” siger Uno Apold.
Erhvervsminister Rasmus Jarlov åbnede sammen med borgmester Helle Adelborg messen, og han roste idéen bag ’Mød en virksomhed’.
"Det er et rigtigt godt initiativ, fordi unge har brug for at høre mere om, hvordan forskellige jobs fungerer. Vi har brug for at åbne erhvervslivet mere op, og det er ’Mød en virksomhed’ et rigtig godt eksempel på kan lykkes,” sagde Rasmus Jarlov under sit besøg i Hvidovre.

Borgmester Helle Adelborg er glad for det store fremmøde til Mød en virksomhed.
"Jeg er enormt glad for, at vores unge mennesker viser, at de tager deres uddannelsesvalg alvorligt. Jeg kunne se, at de unge havde masser af spørgsmål til virksomhederne, og i en tid, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i mange brancher, er det rart, at vi i Hvidovre kan være med til at løse en del af det store samfundsproblem, som manglen på arbejdskraft virkelig er. Med ’Mød en virksomhed’ giver vi virksomhederne en unik mulighed for at møde vores unge og komme i dialog med deres kommende medarbejdere. Jeg vil gerne sige en kæmpe tak til alle virksomhederne, uden dem kunne vi ikke afholde ’Mød en virksomhed’," siger borgmester Helle Adelborg.
Det er til marts, at folkeskoleeleverne i 9. klasse og 10. klasse i Hvidovres skoler skal beslutte hvilken uddannelse, de skal tage efter folkeskolen.

’Mød en virksomhed’ vender tilbage til november 2019.