Hvidovre Kommune klar med ny erhvervs- og vækststrategi

Ny erhvervs- og vækststrategi har især fokus på udvikling af kommunens erhvervsområder, arbejdskraft til de lokale virksomheder og en styrket erhvervsservice. Erhvervslivet har selv været med til at bidrage til strategien, som løber fra 2020 til 2023.
19. december 2019

Erhvervslivet i Hvidovre kan se frem til en ny erhvervs- og vækststrategi, som skal være med til at sikre, at virksomhederne i kommunen fortsat har de bedst mulige rammer for deres drift og udvikling.

Kommunalbestyrelsen i Hvidovre har netop vedtaget den nye strategi, som træder i kraft fra årsskiftet og løber frem til 2023.

Grøn omstilling er en vigtig del af strategien, som der er fokus på i forhold til de rammer og muligheder Hvidovre Kommune understøtter virksomhederne med.
Som noget nyt er FN’s 17 verdensmål for et bæredygtigt samfund også tænkt ind i de forskellige temaer i strategien, da erhvervslivet har en meget vigtig rolle i udviklingen af et bæredygtigt samfund.
Erhvervs- og Vækststrategien er blevet til efter engagerede bidrag fra Erhvervskontaktudvalget og Hvidovre Erhvervsklub.

”Det har været vigtigt for os at få inputs fra erhvervslivet. Vi samarbejder jo med virksomhederne om mange ting, og de mange bidrag er et udtryk for, at virksomhederne gerne vil bidrage og har tillid til, at de kan få indflydelse på kommunens erhvervs- og vækststrategi. Det er også positivt, at grøn omstilling har fået en fremtrædende plads i vores nye erhvervs- og vækststrategi. Virksomhederne spiller en stor rolle i forhold til at mindske forurening, og jeg ved, at mange af vores lokale virksomheder har et stort fokus på den grønne dagsorden, så det er vigtigt, at vi i kommunen kan hjælpe og støtte dem på dette felt,” siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg.

Temaerne i Erhvervs- og Vækststrategien er ’Fremtidens erhvervsområder’, ’Arbejdskraft til vækst’ og ’Professionel lokal erhvervsservice’. Med strategien er der lagt op til, at det nuværende Avedøre Holme udvikles med en ny lokalplan. Arbejdskraft til de lokale virksomheder er der også opmærksomhed på i strategien, ligesom der er fokus på at styrke den lokale erhvervsservice til virksomhederne og formidle de mange tilbud fra Erhvervshus Hovedstaden.

Kunst og kultur har også fået en plads i Erhvervs- og Vækststrategien, og her skal det undersøges, hvordan erhvervsliv og kulturlivet kan skabe værdi sammen.

”Kunst og kultur skaber positiv opmærksomhed om vores kommune, og vi skal i løbet af de kommende år undersøge, hvordan kunsten kan give en afledt værditilvækst til vores lokale erhvervsliv,” siger Helle Adelborg.

Den nye Erhvervs- og Vækststrategi kan ses i sin fulde længde på www.hvidovre.dk/erhverv. Her kan man også se handleplanen for, hvordan erhvervs- og vækststrategien bliver realiseret.