Inklusion

Inklusion er en overordnet politisk vision. På denne side kan du læse mere om inklusionsbegrebet

inklusion

Hvad er inklusion

Formålet med inklusion i Hvidovre er, at alle børn og unge skal deltage i et so­cialt og fagligt forpligtende fællesskab og et udviklende læringsmiljø.

Det betyder

  • At alle i fællesskabet oplever at have et medansvar for at inkludere, respektere og værdsætte hvert enkelt menneske med dets livsvilkår og historie

  • At det forventes, at alle børn og unge hjælpes og samtidig selv hjælper til ved at deltage i, og være med til at forme fællesskabet

  • At de professionelle har fokus på at etablere udviklende og differentierede fællesskaber, hvor alle børn og unge trives og udvikles fagligt, personligt og socialt

  • Alle børn og unge skal have mulighed for at udfolde egne kompetencer, styrkesider og potentialer

I Hvidovre Kommune har hver skole et ressourcecenter, som understøtter og vejleder lærere og pædagoger om inklusion.

I visse tilfælde kræver inklusion ekstra støtte. Der er dog kun tale om specialundervisning, hvis eleven modtager særligt tilrettelagt undervisning i mere end 9 timer om ugen. Du kan læse mere i Folkeskoleloven (nyt vindue).

SPU-modellen

I Hvidovre arbejder alle skoler og klubber efter SPU-modellen, som er Hvidovre Kommunes udgave af den norske LP-model. Modellen bruges af lærere og pædagoger som et redskab til at hjælpe elever med deres udfordringer og dermed inkludere flere. 

SPU betyder "Systemanalyse af Pædagogiske Udfordringer". Det er en analysemodel, hvor man ikke ser børn med problemer, men børn i problemer.
Modellen bygger på en systemisk tankegang. Når man skaber positiv forandring i et system (fx en klasse eller børnegruppe), får det en positiv betydning for andre i klassen eller gruppen. De voksne er ansvarlige for forandringerne. 

Systemisk tankegang betyder, at alle – børn som voksne – skal forstås i lyset af deres handlinger, muligheder og begrænsninger.

Vi deltager alle i mange forskellige ”systemer”. En klasse, en gruppe børn, eller en familie er et ”system”. Alle systemer påvirker og påvirkes af de personer, der indgår i systemet. Tilgangen til fx en klasse bør have et anerkendende udgangspunkt.

Adfærd, kontakt og trivsel

Adfærd, Kontakt og Trivsel kaldes i daglig tale for AKT. Der er ansat AKT-vejledere på alle skoler. 

AKT-vejlederen arbejder for at forbedre trivsel på skolen ved at:

  • Arbejde med klassens sociale samspil
  • Hjælpe lærere med at målrette undervisningen til de af klassens elever, der har vanskeligheder i forhold til adfærd, kontakt og trivsel
  • Vejlede og supervisere kolleger  

En AKT-vejleder er skolens ressourceperson på områder, der handler om elevernes trivsel og psykiske undervisningsmiljø.

AKT-vejlederen opnår særlige kvalifikationer gennem kurser og efteruddannelse.